Geef je mobiele mailings een boost!

door dieuwertje  |  22 Maart 2016    reacties  0 reacties  |  Reageer

“De beleving van een e-mail is anders op mobiel dan op desktop”


 


DDMA logo | OMG


Dat blijkt uit het DDMA Usability Onderzoek dat eind 2015 is uitgevoerd. Aangezien we onze mobiel steeds meer gebruiken om e-mail te lezen, moet de marketeer stilstaan bij wat hij verwacht van zijn mobiele lezer. Het onderzoek geeft ook andere interessante inzichten. Zo is gebleken dat men bij het openen
van een e-mail op mobiel minder snel doorklikt én dat men de inhoud eerder scant dan echt leest.


Uit al deze punten blijkt dat het vandaag de dag niet meer voldoende is om een mailing alleen maar responsive te maken. Het gaat niet meer alleen om het goed leesbaar afleveren van een e-mail op mobiel, maar ook om het aanbieden van de juiste content die past bij de beleving van de lezer. De content wordt volgens het onderzoek dus ook steeds meer device afhankelijk.


 


Content spugen of zaadjes planten?
Marketeers zijn, vaak terecht, vol van hun product. En hebben er dan ook veel over te vertellen. Alle content is belangrijk en moet in het eerste contactmoment direct bij de lezer binnenkomen. Zo wordt ook vaak gedacht bij het opstellen van de e-mail. Waarom eigenlijk? Vaak is het antwoord “Omdat de lezer misschien niet doorklikt en deze o zo belangrijke content mist”. Uit onderzoek is echter gebleken dat men op mobiel vooral koppen scant en plaatjes bekijkt. Als er te veel content wordt aangeboden, dan is de keuze om de mail met één simpele swipe-beweging weg te gooien in een split-second gemaakt. En dan sta je pas echt met lege handen als marketeer.


 


Dus geen content overload aanbieden, maar wat dan wel?
Van iemand die jouw e-mail op zijn desktop opent weet je dat hij “bewust” zijn e-mails aan het verwerken is. Je kan raden naar de setting waar hij zich in bevindt. Bij een mobiele lezer heb je geen idee waar hij is, wat hij doet en hoe bewust hij door zijn e-mails loopt. Scant hij de onderwerpregels of heeft hij tijd om de e-mails stuk voor stuk inhoudelijk door te nemen? Des te meer reden om extra goed na te denken over wat je van hem wilt en wat je hem toont.


Want, wat verwácht je van iemand die jouw mailing op zijn mobiel opent? Dat hij een nieuwsbrief aandachtig doorneemt en artikelen leest? Of zie je dit mobiele contactmoment als een awareness moment waarbij je jouw merk op de radar zet? Door er alleen al over na te denken en een mobiele lezer anders te zien dan een desktoplezer kom je al snel een heel eind! Maak desnoods een persona die mobiel opent zodat je meer feeling krijgt bij die mobiele lezer.


 


Relevante en belangrijkste content bovenaan en dan meer uitleg
Een mobiele mailing is als een winkeletalage waar je in het voorbijlopen even snel in kijkt. Pas als het oog ergens op valt zal men stoppen en teruglopen om meer te lezen in de etalage en gaat men zelfs de winkel naar binnen. De mobiele mailing werkt hetzelfde. Trigger mensen aan het begin van de mailing met wat ze interessant vinden. Willen ze meer? Dan leid je ze naar de landingspagina of scrollen ze verder in de mailing waar meer informatie te vinden is.


Gebruik hiervoor een prikkelende afbeelding, korte koppen en indien nodig hele korte zinnen. Heb je een mooi filmpje? Mobiele mailings lenen zich bij uitstek zeer goed voor video content. En let op: bied voldoende call to actions aan, maar niet te veel verschillende soorten. Laat de CTA “vraag nu een brochure aan” vaker terugkomen. Maar vraag niet om een brochureaanvraag, proefritaanvraag, showroombezoek et cetera.  Less is more is het devies voor een mailing die op mobiel geopend wordt.


 


Voorbeeld Mobile mailings | OMG
Verkopen van reizen is verkopen van emotie. Een reis is geen primaire levensbehoefte en je moet er maar net de middelen (geld en tijd) voor hebben. Zie hieronder een mailing van lastminute.com. Deze is duidelijk voor desktop ontworpen en bevat veel tekst.


Het doel van deze mailing? Primair waarschijnlijk het verkopen van weekendtrips. Hoe doe je dat? Door mensen bewust te maken van het feit dat ze een uitje nodig hebben. De trigger is een mooie aanbieding zoals hier 2 voor 1.


De mobiele versie van deze mailing moet dus gericht zijn op laten inzien dat de lezer een reis nodig heeft. Daar zijn geen lappen tekst voor nodig. Een mooie visual waar de lezer zich mee kan identificeren en een goede propositie (hier 2 voor 1) is voldoende om bij de lezer het zaadje “ik moet er ook weer eens tussenuit” te planten. Uiteraard vergezeld van een goede CTA naar de website.


Deze mailing van SEAT is een mooi voorbeeld van hoe je een mobiele mailing goed in kan zetten. Het logo duidelijk in beeld  om de herkenbaarheid te vergroten. Een triggerende afbeelding van de auto waar de mailing over gaat. Weinig tekst, alleen een kop op de afbeelding en een korte propositie om de CTA button kracht bij te zetten. En een krachtige CTA button. Onder de “vouw” staat een personalisatie en tekst om extra informatie te geven en extra bullets waarom men in deze auto moet rijden. Zo bedien je de snelle beslissers en de mensen die meer informatie willen voor ze doorklikken.


Mobile mailings | OMG


Resumé van de tips



  • De beleving van de mobiele lezer is niet gelijk aan de desktoplezer. Wees je hier van bewust, maak persona’s die mobiel openen en denk na over wat je van ze wilt.

  • Gebruik prikkelende afbeeldingen die stimuleren om door te klikken. De e-mail is immers de trigger om de landingspagina te bezoeken, dus maak van je e-mail geen website.

  • Houd teksten kort. Gebruik waar mogelijk zelfs alleen koppen. Vooral op mobiel scant men teksten in plaats van ze te lezen.


De aanleiding voor dit artikel is het DDMA Usability Onderzoek 2015. Dit onderzoek is gratis te downloaden via deze link.


Geschreven door: Letty de Nijs


Als Creatief Directeur bij OMG is Letty de trotse voorman van een donders mooi team van designers, developers en projectmanagers. Letty is open en eerlijk, charmant chaotisch en positief. Ze is fan van haar retro Mercedes busje en van de wind in haar kite.

Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT