Van Direct Marketing naar Product Getting

door dieuwertje  |  26 Mei 2016    reacties  0 reacties  |  Reageer

E-mail marketing als basis voor een oplossing


Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat e-mail het voorkeurskanaal is voor commerciële
communicatie. Daardoor is e-mailmarketing één van de meest effectieve manieren om doelgroepen te faciliteren in hun koopmotivatie.


Uiteraard hebben we het over compliant en relevante e-mailmarketing.


Onder relevant verstaan we dat de juiste informatie bij de juiste doelgroep op het juiste moment aankomt. Want alleen als je iets interessants te vertellen hebt willen mensen naar je luisteren. Daarom komt steeds meer de nadruk te liggen op de contentstrategie die je hiervoor ontwikkelt. Wat vertel ik wanneer? Hoe maak ik het interessant voor mijn ontvangers? En dat gaat tegenwoordig veel verder dan “koop nu met korting”, “op = op” en “unieke kans”.


Bij de uitvoering van een contentstrategie biedt e-mailmarketing de mogelijkheid een dialoog te starten en gaande te houden met jouw prospects.


Faciliteren van de motivatie


Op basis van het gedragsmodel van B.J. Fogg kunnen we zien dat mensen best interesse kunnen hebben in jouw product, maar nog niet voldoende gemotiveerd zijn om op basis van een trigger (bijvoorbeeld reclame) ook daadwerkelijk te kopen. Door het faciliteren van de motivatie sturen we de juiste triggers om uiteindelijk iemand te begeleiden in zijn koopproces.


Storytelling helpt enorm bij het ontwikkelen van deze contentstrategie. Wat is daarom het verhaal achter jouw product. En nog veel belangrijker, wat is het verhaal achter de behoefte van de doelgroep?


Dit geldt niet alleen bij bestaande klanten. Ook voor het werven van nieuwe klanten, B2C en B2B, is dit zeer effectief.


COFFEE als oplossing


Bij OMG hebben we daarom op basis van bijna 20 jaar ervaring met online leadgeneratie COFFEE ontwikkeld. Het is een systeem waarbij we een e-maildriven marketing strategie combineren met neuromarketing inzichten.


COFFEE staat voor Conversion Optimization Funnel For Effective Engagement en converteert leads naar klanten.


De COFFEE methode typeert door eerst opt-in e-mailbereik te werven in de doelgroep. Liever dan dat we direct een product of dienst proberen te verkopen. Nadat de e-mail opt-in is geworven versturen we engagement- en conversiecampagnes, afgestemd op het gedrag van de leads.


Als iemand heeft aangegeven akkoord te zijn met het ontvangen van jouw content per e-mail heb je de unieke kans om jouw merk of product steeds opnieuw onder de aandacht te brengen. Je blijft dan ook langer onder de aandacht van de doelgroep zonder extra uitgaven voor media.


Cases


Vanuit COFFEE hebben wij verschillende campagnes ontwikkeld waarbij de conversie op telemarketing verdubbelde op leads binnen de funnel. Ook bij campagnes waar we generiek leads werven in de doelgroep om vervolgens specifieke aanbiedingen te doen zien we goede resultaten. Bekijk onze case Krantverkiezing van het jaar voor meer informatie.


De toekomst?


Hoe lang blijft e-mail het voorkeurskanaal voor commerciële communicatie? Dat blijft lastig voorspellen, maar voorlopig kunnen we niet zonder een e-mailadres. En aangezien je zelf in control bent, is het wel een hele plezierige vorm van online commerciële communicatie.


Mijn verwachting? Ik geloof dat e-mail zeker nog 5 jaar zal toenemen als belangrijk onderdeel van de direct marketing mix.


Geschreven door: Edwin Basten - Algemeen Directeur OMG 


E-mailmarketing is ons vak, neuromarketing is onze passie. Na bijna 20 jaar online marketing heb ik gekozen voor e-mail als belangrijkste startpunt voor een dialoog met doelgroepen. Het is stabiel, meetbaar, voorspelbaar en toch dynamisch. Met relevante content kun je betrokkenheid creëren en beter herkennen wie echt in jou en jouw product geïnteresseerd is.

Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT