[Column] Jeroen Verkroost: Verslag Cross Media Congres 2017

door Redactie  |  21 April 2017    reacties  0 reacties  |  Reageer

Woensdag 20 april stond in het teken van het Cross Media Congres 2017 dat werd georganiseerd door het Nederlands MediaNetwerk en Media Meetings. Verschillende topsprekers zorgde er al snel voor dat het evenement was uitverkocht. Ik was de gehele dag aanwezig en mocht 's avonds tijdens het Cross Media Diner als voorzitter van de Cross Media Awards Jury de congresdag samenvatten.


 Remko Poggenklaas, commercieel directeur van Abovo Media
Poggenklaas vertelt niet alleen over wat een goede crossmediale campagne is, maar ook over De Vloek van de Cross Media Awards (aansluitend op het congres gehouden). Alle Cross Media Man/Vrouw van het Jaar-winnaars zouden binnen een jaar weg zijn bij hun bedrijf, dus Peter de Mönnik (winnaar in 2016) mag oppassen...


Tijmen Bos, commercieel directeur van Talpa Radio
Bos heeft het over de transformatie van radio naar digitale mediamerken, maar is ook eerlijk: de zenders van Talpa Radio zijn behoorlijk op elkaar gaan lijken. Sky Radio, Veronica én 538 moeten verjongen. Radio 10 is de enige die mag blijven zitten waar kennelijk alle merken op dit moment zitten: op een iets te oude doelgroep. En de toekomst van radio? Die ziet er heel goed uit volgens Bos: "Tenminste, misschien niet van radio, maar in elk geval van het format muziek en entertainment." 


Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl
Hoekman denkt echt crossmediaal en functioneel: "Papier is misschien wel de meest bizarre vorm waarin NU kan verschijnen. Toch hebben we dit gedaan deze zomer, want in het vliegtuig, op vakantie, rond de Tour de France is dit misschien wel de juiste vorm." Verder had Hoekman het over zijn dromen en plannen; NU.nl-bulletins op Google Home en een NU.nl-applicatie voor in de auto of in de spiegel. "Wij willen overal zijn waar onze lezers zijn. Als dat in de badkamer is, wil ik in de badkamer zijn."


Startups
Tijdens het congres kreeg ook een zestal startups gelegenheid hun dienst of product te presenteren. Mijn hart werd gestolen door de man van Ferander met zijn Ghanese bamboefiets, maar er was meer: Seeviews, iCasting, Snippet Media en Dime zijn disruptief, verklaren dingen dood, halen de middle man weg en laten zien dat er met digitaal uitgeven, of zelfs alleen maar met je eigen data, wel degelijk geld te verdienen valt. Wat een Sturm und Drang! Hulde.


Marscha Krouwel, Publishing Group Director Women's Brands van Hearst Netherlands
Krouwel vertelt hoe haar bedrijf de afgelopen vier jaar een transformatie heeft ondergaan, waarbij crossmedialiteit het uitgangspunt was voor de missie en koers van Hearst. Ze ziet een einde aan het fenomeen advertentie en zette daarom een tak op die content produceert voor merken en vanuit inhoudelijke expertise op zoek gaat naar engagement en impact: Hearst Create. In 2017 al goed voor een kwart van de omzet, want het belang van bereik neemt af en het belang van autoriteit en content neemt toe. Crossmediaal natuurlijk, dat wel.  


Bastiaan Spaans, Senior Vice President Commercial van Improve Digital
Spaans zegt dat Nederlandse bedrijven heel goed naar de grote Amerikanen (Facebook, Goodle) moeten kijken. Om daarmee te kunnen concurreren is een goede datastrategie onmisbaar, maar dan moet je die data wel gebruiken. Er is ook meer concurrentie: telco's hebben nog altijd diepe zakken en zouden zomaar een bigdatastrategie kunnen neerzetten waarmee ze, eigenlijk als een soort nieuwe uitgevers, de advertentiemarkt gaan betreden. Gebeurt al in Zwitserland, hou het in de gaten.


Anna Nooshin, online ondernemer
Anna Nooshin groeit als merk 150 procent in het eerste kwartaal van 2017, maar gaat dit jaar twee nieuwe labels starten die "wat verder van haar afstaan" om zo verder te kunnen groeien. De inkomsten gaan allemaal weer terug in het bedrijf en als dat niets oplevert in de zin van geld, dan toch wel in de zin van ervaring. Na Nederland zijn Azië en het Midden-Oosten aan de beurt.


Jan Riemens, CEO van Zoomin.TV
Riemens maakt wat grappen over zijn leeftijd en die van moderator Michiel Frackers en presenteert zijn bedrijf vervolgens vlotjes als de stem van Generation Z ("de GenZ's"). De sharing economy, de wereld verbeteren, genereus zijn, de groene economie, dat zijn de thema's voor de GenZ's. Uitgevers begrijpen niet hoe ze geld kunnen verdienen aan deze generatie, maar Zoomin.TV gelukkig wel. Zoomin verdient namelijk geld aan de content die de 3500 videojournalisten (lekker goedkoop) maken door ze te koppelen aan sponsors en er -jawel- reclames rond te verkopen. 


Hajo Binsbergen, Managing Director van Warner Bros. Pictures International Holland
Binsbergen vertelt aan het publiek hoe hij als oud medium en groot adverteerder bezig is met targeting. 11 procent van het budget is niet getarged - denk aan grote billboards. 68 procent van het budget gaat naar tv. Dat noemt Binsbergen "redelijk getarged", wat de digitale luisteraar wellicht vreemd in de oren zal klinken. Zo'n 19 procent is "echt getarged"; Facebook, YouTube en andere displaycampagnes. 2 procent is "bijna persoonlijk" getarged.
Het hele middenstuk, die 68 procent, verdwijnt in de toekomst. "Tv is de V&D van de media-inkoop." Het is een medium dat zich snel uit de markt dreigt te prijzen, want de prijs/waardeverhouding neemt af. In de toekomst zal de bijna persoonlijke markt 70 procent van de bestedingen gaan uitmaken. De overige 30 procent zal blijven gaan naar ongetarged benaderen. Zodra mensen daarop reageren zal Binsbergen die mensen vervolgens wel targeten en verschuiven ze naar de 70 procent. Er gaat dus heel veel veranderen. 


Marc Stubbé, Managing Partner van The CMR Agency
Stibbé weet de feeststemming aardig de kop in te drukken met een presentatie over de AVG, de nieuwe privacyrichtlijnen rond data. Enorme boetes liggen op de loer vanaf volgend jaar. Gelukkig blijken er ook kansen te zijn. Samenwerken met de klant, in vertrouwen en met toestemming. Customer Managed Relations, daar moet het heen.


Thijs Boon, CEO van VICE
Boon is CEO van VICE en dus de baas van een bedrijf vol met kritische millennials. Er is wereldwijd veel onrust: klimaat, cybersecurity, globalisatie. De purpose van VICE is om in die wereld millennials een stem te geven, op elk platform. Experimenteren is daarbij belangrijker dan een 100 procent score halen. Kanaalagnostisch denken, uitgaande van de boodschap en dus crossmediaal, 100 procent multiplatform werken is altijd het uitgangspunt geweest. Daar past zelfs de lancering van een lineair tv-kanaal bij.


Hans Dulfer, saxofonist
Dulfer wordt geïntroduceerd als de beste marketeer van Nederland. Hij hekelt onze aanbodcultuur. Producten aanbieden is fout, het gaat erom vraag te creëeren. Eerst goed kijken naar je publiek, dat publiek leren kennen, ze op hun gemak stellen, kijken wat ze nodig hebben en ze daarna pas een keer lastigvallen met wat je ze wil verkopen.


Jos van den Bergh, marketing- en communicatiemanager van Renault
Van den Bergh gelooft in crossmediale campagnes. Een nieuw model auto moet snel tussen de oren van het publiek komen en dat doe je met een 360-gradencampagne. Tv, digital, YouTube, radio, social én search. Juist de combinatie vergroot activatie en de effectiviteit. Zo'n campagne wordt gebouwd op hero content, gefaseerd en bij elke fase wordt uiteindelijk een specifieke mediamix gezocht. Crossmedialer wordt het niet. 


Victor Knaap, CEO van MediaMonks
Knaap vindt dat de wereld in de war is. Het contentcreatieproces zit gewoon verkeerd in elkaar. Er zijn teveel koks in de keuken. Omdat de media het creatieve stuk steeds vaker zelf gaan doen, creatieve afdelingen starten en zelf creatieve concepten gaan verzinnen, treedt er een enorme fragmentatie van verhalen op. En er worden nog altijd tv-commercials op internet losgelaten.
Een merk zou een big idea-briefing moeten geven en die op laten pakken door al die experts, zowel creatief als technisch, om er zo lijn in te houden. We zouden bezig moeten zijn met verhaallijnen schrijven vanuit data. Niet zomaar verzinnen, maar eerst kijken naar waar klanten mee bezig zijn. Dan pas gaat de relevantie omhoog. We moeten het proces snel op orde krijgen, want artificial intelligence,  augmented reality en virtual reality komen eraan en we moeten ruimte maken om daarmee te gaan innoveren.


In Nederland hebben we alles wat nodig is om deze volgende stap te zetten: hoofdkantoren van internationale bedrijven als VICE en Netflix, we hebben een goede startup- en techsector in Nederland, we hebben een geweldige creatieve sector met ad networks, maar ook independents. Kortom, alles wat er nodig is om mooie dingen te maken.


www.crossmediacongres.nl


Jeroen Verkroost  is zelfstandig adviseur en interim-manager bij Verkroost.com

@jer00n


 


Lees ook:


26-02-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Kamergotchi, whiskyveiling, influencers… Algoritme is king!
26-01-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Het overschot aan advertentieruimte
16-12-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Gelekt: De nieuwe privacywetgeving die Europa aan Nederland zal opleggen
24-11-2016 | [Column] Jeroen Verkroost Hallo Commissariaat? Regels voor vlogreclame bestaan al twee jaar…
02-11-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Klachten over online advertenties
28-09-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Drie types sprekers en hoe ze te vermijden
09-05-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Uitgevers praten met en luisteren naar de consument: Adblock-gebruik neemt af!
12-01-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Hoe uw dak geld waard wordt in 2017




 

Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT