[Column] Isabelle Bolluyt: Vraagteken? Uitroepteken!

door Redactie  |  15 Februari 2018    reacties  0 reacties  |  Reageer

"Mam, ik ga even naar een houseparty." Houseparty? Ik keek uiteraard quasinonchalant op, hopende dat op mijn voorhoofd niet de letters dafuq knipperden. De houseparty bleek een videochatapp.


Een groepsvideochatapp; vier puberella’s die gierend en roddelend elkaar vermaken. Ik hoorde de nodige dirt en juice, maar na enkele niet te volgen bakvis-avonturen kwamen de woorden: Bitcoin, horrorkoppel Californie, de opkomst van de Forum van Democratie en schietpartij in Oost.


Ik dacht nog: vast een soort fata morgana, maar dan in audiovorm. Maar nee, er werd geschreeuwd: "Ja! Dat.heb.ik.ook.gelezen." Lezen? Actualiteiten buiten entertainment? Tijd om weer in de nonchalance schieten: "Goh... dus je leest?" Het werd met een "ja duh!", beantwoord.


Ik herpak mij. De actualiteiten worden gefaciliteerd door de nieuwsapps van AD, NOS en NU.nl. Iedere dag lezen ze drie tot vijf headlines en van dat aantal maken zij een selectie om dan het hele artikel te lezen.


Het is bijna een headline waard, het feit dat een, ofwel mijn, puberella zich interesseert in de buitenwereld en dan echt de buiten-buitenwereld. Ik kan mij namelijk niet herinneren dat alles buiten mijn slaapkamer en toilettas interessanter was dan dat, toen ik 13 was.


Is het een nationaal fenomeen? Cijfers. Ik wil cijfers. En jawel, binnen de doelgroep 13-19 worden sites als Ad.nl (app), NOS (app) en Nu.nl (app) behoorlijk bezocht, met een gemiddelde bezoekfrequentie van 2,6 per week. En zo meer. Ook het aantal artikelen en de bezoeken zijn binnen die doelgroep opmerkelijk.


Hoe krijgen die apps dit voor elkaar? Welk artikel, welke headline werkt? Dat een artikel over de rapper Boef appbezoek trekt is geen hogere wiskunde, maar hoezo de Bitcoin? Hoezo Thierry Baudet? Hebben we hier te maken met een slip of de scroll-vinger? Nee, het is de Instagramtaal, het is een kwestie van husselen met woorden en voilà, de puber(ella) scrollt, klikt en leest!


De R van relevantie zit hem in de uitroeptekens en de schreeuwerigheid, die puberella’s zelf ook graag onder hun Instastories plaatsen (“Omg! Is mijn BFF niet superknap? Plaats je comment!”). Zo is de headline van NU.nl "Voorlopig geen schaatsweer" niet zo sexy als "Schaatsen? Vergeet het maar!" (AD.nl) of "Rijk dankzij de Bitcoin? Kijk uit!"


Dus: Vraagteken? Uitroepteken! = je hebt beet. Klikaas! 


Daar het appcontact tussen mij en de puberella vaakt uitmondt in óf een complete negeerstand óf een eenlettergreperig (ant)woord - waar overigens vaak niet duidelijk is waar precies op geantwoord wordt - leek dit ook een goede contentstrategie voor mij of puberouders in het algemeen.


Echter, na diverse pogingen en diverse kanalen, ving ik niet beet, maar keihard bot. Toen maar de zogeheten AD.nl-aanpak toegepast: "Zakgeld? Ruim dan je kamer in godsnaam op!" De reactie? "Doe normaal mam."


Isabelle Bolluyt is Communications Director bij OMD Nederland.


www.omd.com/nederland
@OMD_Nederland


Lees ook:


17-01-2018 | [Column] Isabelle Bolluyt: #generatiekloof


 

Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT