[Column] Remco Klöters: Gordon en Kevin, van lover naar loverboy

door Redactie  |  23 Februari 2018    reacties  0 reacties  |  Reageer

Van droomprins tot loverboy: Kevin, de veronderstelde nieuwe liefde van zanger Gordon, maakte deze maand een stormachtige gedaantewisseling door.


Gordon’s Instagram-post waarin het gelukkige stel stralend naar de camera lacht, was amper doorgedrongen of we konden lezen dat Kevin een dubbelleven zou leiden en ook anderen benadeeld had.


Kevin stond er zodoende letterlijk gekleurd op en stapte naar een advocaat, waarop Gordon alle foto’s en de naam van Kevin verwijderde. Daarom nu de vraag: stond Kevin daarbij in zijn recht?


In de Auteurswet staat in artikel 21 een bepaling over portretten die niet in opdracht gemaakt zijn. Dat soort portretten mogen niet openbaar worden gemaakt als sprake is van een redelijk belang van de geportretteerde. Dit belang kan commercieel zijn (denk aan de foto van een model die zonder instemming voor een reclame gebruikt wordt) – waarbij we spreken van verzilverbare populariteit – maar kan ook zien op de privacy van de betreffende persoon; de persoonlijke levenssfeer.


Het portretrecht is geen absoluut recht, maar afhankelijk van een belangenafweging tussen de belangen van Kevin en Gordon. Gordon’s belang bij het openbaar maken van de foto dient te worden afgewogen tegen het privacybelang van Kevin, die daarmee eerst als nieuwe liefde en daarna als de loverboy van Gordon werd neergezet.


De Hoge Raad kent in beginsel een zwaar gewicht aan het privacybelang toe, vooral waar het gaat om hen die geen publieke bekendheid genieten. Ook is van belang dat de context bij de foto binnen korte tijd negatief en zelfs strafrechtelijk van aard was.


Zodra Gordon het publiek min of meer liet weten dat zijn droomprins in feite een loverboy was met verschillende slachtoffers, waartegen aangifte zou zijn gedaan wegens het stiekem filmen van seksuele handelingen, werd de schending van de privacy van Kevin – die immers nog niet veroordeeld is – ook groter. Bovendien huldigt het Europese Hof voor de Rechten van de Mens het standpunt dat wanneer een publicatie met name ziet op details uit het privéleven, het belang bij de publicatie daarvan klein is nu dit maar weinig bijdraagt aan een maatschappelijk debat.


Tegelijkertijd is duidelijk dat er door Kevin in zekere zin wel geposeerd is en daarom de gedachte ook niet vreemd dat hij Gordon toestemming zou hebben verleend voor het maken en publiceren ervan. Het plaatsen van dit soort foto’s op Instagram is tegenwoordig natuurlijk de normaalste zaak van de wereld.


Aan een eventueel beroep op toestemming worden echter wel strenge eisen gesteld: de persoon in kwestie zal zich wel voldoende bewust moeten zijn geweest van de consequenties daarvan.


Dat betekent wat mij betreft dat een bezwaar om als de nieuwe vriend van BN'er Gordon op Instagram te staan het vermoedelijk niet zou redden, maar een bezwaar om daar als loverboy te worden afgeschilderd wel. In die context zal al gauw sprake zijn van een inbreuk op het portretrecht.


Gordon zelf was dat kennelijk met mij eens en heeft bovendien – heel slim – zelf voor een nieuwe rel gezorgd: op zijn laatste Instagramfoto toont hij vol trots zijn godentorso Photoshop-skills.


Remco Klöters is specialist op het gebied van het media-, privacy-, auteurs- en merkenrecht en partner bij advocatenkantoor Van Kaam 


www.van-kaam.nl


Lees ook:


23-01-2018 | [Column] Remco Klöters: Foto zonder persoonlijke stempel
21-11-2017 | [Column] Remco Klöters: Sensible Influencers
28-09-2017 | [Column] Remco Klöters: Het mag van Facebook, toch?
05-09-2017 | [Column] Remco Klöters: Jesse Klaver ontrafeld
03-08-2017 | [Column] Remco Klöters: Vloggers flagged 
06-02-2017 | [Column] Remco Klöters: Mr. Robert Streisand
24-08-2016 | [Column] Remco Klöters: Het hof over vluchtelingen, homo’s en testikels
02-02-2016 | [Column] Remco Klöters: Een bondscoach, wat kost dat nou?
05-11-2015 | [Column] Remco Klöters: False reviews – Who’s to blame?




 

Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT