Wouter Reeskamp over de Nederlandse Game Industrie

door Bas Vlugt  |  22 Januari 2013    reacties  0 reacties  |  Reageer

Wouter Reeskamp, creatief directeur bij Studio Sophisti, spreekt op 14 februari op het MWG Congres. Communicatienieuws sprak met hem.

Dag Wouter, hoe ben je aan 2013 begonnen?
"Vol enthousiasme naar CES Consumer Electronic Show in Las Vegas geweest om met Identity Games ons nieuwste product te presenteren, Verzis, Multiplayer Game Controller voor Smart Devices - phones/tablets. Het enthousiasme waarmee dat door de industrie internationaal wordt opgevangen doet toch wel vermoeden dat 2013 een heel mooi jaar kan worden..."

Kun je in enkele zinnen Studio Sophisti introduceren?
"Ja zeker. Studio  Sophisti is nu 6 jaar geleden door Tijn Kooijmans en mij gestart in hartje Amsterdam en groeit sindsdien gestaag. We richten ons op interactief product ontwerp; ontwerpen en produceren van interactieve producten zoals games maar wel met een fysieke en sociale inslag. Dat doen we voor opdrachtgevers zoals Booking.com, Red Bull, Oxxio, Rabobank en Kanzi maar ook voor non-profit sector zoals Rijksgebouwendienst, GroentenFruit Bureau en diverse gemeenten/provincies. Laatste jaren komen we ook steeds meer met onafhankelijke producten op basis van eigen ideeën, samen met partners zoals Identity Games en Talpa. Onze kracht is ontwerp en ontwikkeling, niet vermarkten, daar zoeken we partners voor.

Hoe houdt de Nederlandse game industrie zich tijdens de crisis?
"Ik heb geen recente cijfers maar als ik naar mensen in de sector luister heel goed. En met zoveel aanstormend talent aan de ene en groeiende interesse van bedrijfsleven en bijvoorbeeld onderwijs aan de andere kant, kan dat alleen maar groeien eigenlijk. De game industrie is de laatste jaren enorm veranderd door de opkomst van casual games op web en smart devices. Met een goed idee, de juiste ervaring en relatief beperkte budgetten kun je al een spel lanceren. Vroeger was de enige weg via game-uitgevers en investeerders; dat is niet meer zo. Tegelijkertijd zorgt dat ook voor een enorme wildgroei aan games. Maar heel weinig games komen op een break-even point, laat staan dat ze winst maken. Dat hoeft niet erg te zijn, dat is soms ook een kwestie van volhouden. Een mooi verhaal uit de industrie is Rovio. Ze hebben eerst 50 flops gelanceerd voordat ze beet hadden met Angry Birds, en kijk ze nu..."

Wat moet je doen om als game productent te mogen ontwikkelen voor Apple?
"Het is niet zo dat GameChanger voor Apple is gemaakt. Maar aangezien het een accessoire is die met de iPad verbindt moet je wel toestemming hebben, en die hebben ze uiteindelijk gegeven. Dat geldt ook voor alle apps in iTunes App Store maar die goedkeuring gaat meer over hoe degelijk je game is en of je app geen naakt of racistisch materiaal bevat bijvoorbeeld. Daarnaast heeft Apple Retail, de winkels dus, besloten het product in hun assortiment op te nemen. Dat is wel een hele eer natuurlijk, om een Apple Store op 5th Avenue New York binnen te lopen en daar jouw product te laten zien. Extra mooi is dat het in feite een set bordspellen zijn, en bordspellen zijn per definitie een beetje truttig op een goede manier. Gezellig met familie of vrienden rond de tafel een spelletje doen. Met de GameChanger wel op een hele andere manier natuurlijk."

Je spreekt op 14 februari op het MWG Congres. Kun je een tip van de sluier oplichten?
"Mijn verhaal zal niet zijn dat Nederland al in de top 5 van Game-Landen staat, dat is nu eenmaal niet zo. Game-ontwikkeling was jarenlang afhankelijk van risico-kapitaal, enorme budgetten waarbij de markt-ontvangst vaak heel onzeker was. Dat is in de regel niet een heel Nederlandse manier van ondernemen. Mijn verhaal zal wel gaan over de kansen die er voor Nederland liggen om op een andere manier toch succesvoller te worden in een internationale context. Een aantal internationale trends in de game industrie creëren mogelijkheden, de kaarten worden als het ware opnieuw geschud. Finland was bijvoorbeeld op geen enkele manier een game-land maar hebben zich in 3/4 jaar enorm op de kaart weten te zetten met Rovio, Supercell en Remedy.
Door in Nederland mee te gaan met trends zoals Game en Toy cross-overs - denk aan Skylanders, door games ook als een fysieke ervaring te ontwikkelen - denk aan Wii en MS Kinect, door in te spelen op socialere meer casual game vormen en andere markten aan te spreken zoals advertisement en educatie ligt de wereld voor ons open. Mijn verhaal zal ook gaan hoe Studio Sophisti dit met partners aan het doen is."

Wat is het laatste nieuws?
"Voor Studio Sophisti en Identity Games is dat de Verzis. Met dit product kunnen meerdere personen tegelijkertijd op een smart device zoals een iPhone allerlei spelletjes spelen. Zoals bijvoorbeeld een potje racen met piratenschepen of jury-lid zijn in The Voice. Op CES hebben we de industrie laten kennis maken met dit product en deze zomer volgt de internationale lancering met een hoop leuke spellen. We zijn druk bezig die niet alleen zelf te maken maar ook met andere game-developers samen te werken. Ook in Nederland praten we met een aantal studio's hierover. Je moet voor een internationaal succes toch een beetje samen optrekken!"

www.studiosophisti.nl
www.mwg.nl

Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT