Idity: eCourse maakt organisaties aanstekelijk

door Redactie  |  21 Maart 2013    reacties  0 reacties  |  Reageer

Hoe word je als bedrijf of maatschappelijke organisatie (opnieuw) aanstekelijk? Nu klantentrouw onder druk staat, moeten veel organisaties zich afvragen: Wie zit er nog werkelijk op ons te wachten en waarom dan wel? Een eCourse ontwikkeld door het Amersfoortse adviesbureau idity helpt om die vragen te beantwoorden. In een serie van vier lessen krijgen deelnemers per e-mail alle belangrijke vragen rond hun identiteit en betekenis voorgeschoteld, voorzien van inspirerende voorbeelden en heldere toelichting.

“Veel bedrijven en organisaties zijn alles behalve aanstekelijk. Ze zijn vlak, voorspelbaar en hebben geen ‘verhaal’. Terwijl we er vast van overtuigd zijn dat iedereen die dat wíl, inspirerend en aanstekelijk kan worden,” vertelt Rob Bosveld, samen met Bart van der Griendt initiatiefnemer voor de eCourse. “De sleutel is, om niet (ten diepste) met je eigen belang bezig te zijn, maar met dat van anderen. Wat jij anderen kunt bieden, vanuit wie jij bent is zó waardevol. Er ligt grote aantrekkingskracht verborgen in identiteit”, aldus Bosveld. “We hebben deze eCourse ontwikkeld omdat we het elke organisatie – groot of piepklein – gunnen om de kracht van een betekenisvolle identiteit te ontdekken”, vertelt Bart van der Griendt. “De eCourse kost je tijd, maar geen geld en verplicht je nergens toe. We kunnen niet iedereen persoonlijk helpen, maar we willen wel zoveel mogelijk mensen besmetten met deze nieuwe manier van kijken naar organisaties. Daarom doen we dit.”

Crises
De tijd is rijp om anders te kijken naar organisaties. Daar zijn verschillende redenen voor, stelt Bosveld: “Steeds meer mensen wantrouwen marketing of ‘branding’. Veel beloftes blijken leeg en hol, veel ‘branding’ is vooral ‘make-up’. Mensen voelen dat. De digitale revolutie dwingt tot openheid, transparantie en authenticiteit. ‘Waar staan jullie nou écht voor?’, is de vraag waar veel bedrijven geen antwoord op hebben, behalve de erkenning dat het vooral om winst, omzet of marktaandeel gaat. Dat is onvoldoende in de samenleving die aan het ontstaan is. Als je visie is ‘we willen de grootste zijn’ en je missie ‘zoveel mogelijk winst maken’, zeggen steeds meer mensen: ‘nee bedankt!’. En dan hebben we het nog niet over de bonuscultuur en de grote gevolgen die dat heeft gehad binnen de financiële wereld en daarna de rest van de wereld. Die heeft duidelijk gemaakt dat winstdrang een hele slechte drijfveer is. Tijd dus voor verandering.

Ankers
Mensen zijn hun ankers kwijt. Vroeger boden zuilen zekerheid en richting in het leven. Dat is bijna verdwenen. Maar mensen verlangen wél naar zingeving, naar betekenis. Iedereen wil er graag toe doen. Ook op het werk. Sterker nog: bedrijven moeten zingeving bieden aan medewerkers én klanten

Betekenis
De grote uitdaging is om jezelf opnieuw uit te vinden. Echt de diepte in, trage vragen stellen, elkaar diep in de ogen en in het hart kijken. “Dat is onwaarschijnlijk bevredigend als je het lef hebt om door te gaan tot je het antwoord hebt. Organisaties die ontdekken waarom zij er écht toe doen, worden magnetisch. Dat werkt inspirerend voor medewerkers en klanten. Dan worden zij je ambassadeur en komen klanten en winst vanzelf.”

Over idity
Idity wil organisaties tot bloei brengen door ze de kracht van betekenis te laten (her)ontdekken. Hebben klanten eenmaal een nieuwe betekenisvolle identiteit ontdekt, dan helpt het bureau hen om ook op een congruente manier naar buiten te treden. Idity helpt organisaties om inspirerende identiteit te ontdekken én op aanstekelijke manier zichtbaar te worden.

www.idity.nl


 

Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT