NRC: Internet of Things is geen hype meer, maar realiteit

door Redactie  |  10 September 2014    reacties  0 reacties  |  Reageer


The Internet of Things, de ontwikkeling dat objecten en systemen met het internet verbonden zijn en met elkaar communiceren, is onder hoogopgeleide ICT’ers al goed bekend. Dat is een van de uitkomsten uit het onderzoek dat werd gehouden in aanloop naar een evenement op 17 september voor ICT’ers, georganiseerd door NRC Carrière. Voor dit onderzoek ondervroeg Motivaction in opdracht van NRC Carrière 507 hoogopgeleide respondenten werkzaam of werkzoekend in de ICT-sector. De meeste ICT’ers verwachten binnen enkele jaren meer te merken van ‘The Internet of Things’, vooral op het gebied van privacy en security.


Zo’n 65 procent van de ondervraagden is bekend met de term ‘The Internet of Things’. Ruim een vijfde van de ondervraagden weet ook daadwerkelijk wat het inhoudt, waarbij vooral WO-geschoolde ICT’ers hier iets beter bekend mee zijn.

Geen hype meer

Bijna 20 procent van de hoogopgeleide ICT’ers die zijn ondervraagd denken dat ‘The Internet of Things’ een hype is die wel overwaait. Toch is er een aanzienlijk deel ICT’ers (45% van de ondervraagden) dat denkt dat dit allang niet meer als hype gezien kan worden. De aandacht voor de bewuste ‘verbondenheid van producten en systemen met elkaar’ lijkt wel groter te worden, maar het proces zelf is niet nieuw. De ontwikkeling in connectiviteit groeit al jaren en de verwachting is dan ook dat dit nog niet is uitgegroeid.

Merkbaar in het werk van de ICT’er


Bijna tweederde van de ondervraagde ICT’ers die bekend zijn met de term ‘The Internet of Things’, is van mening dat hun werkzaamheden er in de toekomst anders uit zullen gaan zien. Meer dan de helft ziet de verbondenheid van objecten en systemen daarbij als een voordeel. Bijna alle ondervraagde ICT’ers geven aan dat de ontwikkelingen vooral eisen stellen aan de privacy en security. Dus vooral in die niche van de ICT-sector zullen meer kennis en vaardigheden gevraagd worden ten aanzien van dit thema


Nieuwe baankansen

De ondervraagde ICT’ers die denken dat ‘The Internet of Things’ van invloed gaat zijn op de werkzaamheden, zijn ook van mening dat deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt voor de ICT-sector. Het zou innovaties stimuleren (92%) en kansen bieden om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (93%). Er wordt tevens verwacht dat het meer werkgelegenheid gaat bieden (80%) en dat ICT-functies meer diepgang zullen krijgen (68%). ICT’ers verwachten dus veel van deze nieuwe ontwikkeling voor het werk in hun sector. Over de noodzaak tot bijscholing aangaande dit onderwerp zijn de meningen nog verdeeld. De meesten vinden niet dat er nu al noodzaak tot bijscholing bestaat. Wel verwachten zij dit het in de toekomst nodig gaat zijn (80%).


Over NRC Carrière


NRC Carrière is het arbeidsmarktplatform van NRC Media. Adverteren bij NRC Carrière kan crossmediaal met nrccarriere.nl, nrc.nl/carriere, nrc.next en NRC Weekend. De doelgroep is 20 tot 55 jaar oud en hoogopgeleid. 61% van hen is latent zoekend naar werk.1) Door kwalitatieve content online en offline te combineren met relevante functies bindt NRC Carrière deze doelgroep aan zich. Het blog nrc.nl/carriere en het job board nrccarriere.nl hebben samen 193.000 unieke bezoekers per maand.4) Het Carrière-katern verschijnt wekelijks bij nrc.next op woensdag, met een betaalde oplage van ruim 65.000 2) en een bereik van 262.000 2) mensen. NRC Weekend heeft een betaalde oplage van ruim 265.000 2) en bereikt 822.000 3) mensen.

Bronnen


Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) 2013-II; base: Nederlandse beroepsbevolking 18-60 jaar
2) Oplage NRC Weekend eigen opgave gemiddelde Q1 2014 (inclusief replica) en Oplage nrc.next gecertificeerde jaarcijfers 2013
3) NOM Print Monitor 2013.I/2013.II
4) Google Analytics maandgemiddelde Q1 2014


www.nrccarriere.nl


www.nrc.nl


 

Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT