[Column] Marianne van Soomeren: Influzenden

door Redactie  |  19 Mei 2017    reacties  0 reacties  |  Reageer

In tijden dat reclamevermijding en adblockers hoogtij vieren, is het een groot goed om anderen over jouw merk te laten praten. Natuurlijk op een positieve manier. Het is geloofwaardig en niet te skippen.


Een paar jaar geleden waren random acts of kindness dé manier om mensen aan het praten en het delen te krijgen. Dus als merk aardige en verrassende dingen doen en de reactie daarop te filmen in de hoop op positieve reacties. KLM bijvoorbeeld, die op Schiphol in de gaten hield wie met KLM zou vliegen en iets over zijn situatie deelde via Twitter. Vervolgens verraste KLM hen met een persoonlijk cadeautje.


Zo was er een PSV-fan die twitterde dat hij een belangrijke wedstrijd zou missen, omdat hij naar New York ging. Het KLM-team voorzag hem direct van een Lonely Planet van New York waarin alle sportbars te vinden waren waar live voetbal werd uitgezonden. 


Op dit moment is de manier om talk value te krijgen het inzetten van influencers, die tegen betaling jouw product of dienst gebruiken en er iets positiefs over roepen tegen hun volgers. Influencerbureaus en MCN's schieten als paddenstoelen uit de grond om hun diensten aan te bieden. Het Commissariaat van de Media heeft onderzocht dat 60 procent van de YouTubers merken of producten in beeld brengt en maar liefst 75 procent niet duidelijk vermeldt of daarvoor betaald is.


Regelgeving is in de maak om vooral jonge volgers erop te wijzen dat dit toch vooral (sluik)reclame is. Maar die hebben het echt wel door. De vraag is of met al deze gesponsorde vlogs en blogs merken en hun influencers hun doel niet voorbijschieten en geworden zijn tot influzenders waarvan de geloofwaardigheid te denken geeft.


Afgelopen weekend, tijdens de Formule 1 in Barcelona, was opeens de random act of kindness terug! En wat voor één. Ferrari liet zich van zijn beste kant zien door een piepjonge Ferrarifan, die in tranen was na het uitvallen van zijn held Kimi Raikkonen, van de tribune te halen. In de paddock ontmoette hij zijn idool en kreeg ook nog een nieuw petje.


Mooi, oprecht, hartverwarmend. Het moment haalde heel veel pers, werd massaal gedeeld en geliked. Zonder commerciële bijbedoeling. Daar was de actie te snel voor. Het liet zien dat Ferrari zijn fans echt omarmt.


Ik zou het mooi vinden als meer merken dit soort dingen zouden doen en durven. Gewoon je product geven. Laat de influencer maar kijken wat hij of zij ervan vindt. Goed of niet, of misschien wel niets. Zonder betaling. En overtuigd zijn van de kracht van je merk of product. Dan ben je net zo geloofwaardig én aardig als Ferrari.


Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg.



Lees ook:


18-04-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Make The Netherlands great again
27-03-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Wel willen innoveren, niet willen veranderen

24-10-2016 | [Column] Marianne van Soomeren: Dansen in de regen



Geef jouw
reactie op twitter

Volg ons op twitter

Meld je aan voor de
gratis nieuwsbrief

Lees hier de mening van onze columnisten over online marketing…
Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
SLUIT